Project: Wilhelminaplein 10-12
Bouwjaar:
nrs. 10-11: 1905, nr. 12: jaren '30
Probleem:
bouw van een jongerenhotel in en achter de nummers 10-12. Daarvoor zouden de nummers 10-11 worden gesloopt en herbouwd.
Doel: voorkomen van sloop van de nummers 10-11, plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst en voorkomen van uitbreiding horecafuncties aan het Wilhelminaplein
Resultaat: De nrs. 10-11 zijn in 2006 gemeentelijk monument geworden. De uitbreiding als horecafunctie is niet doorgegaan.

De stichting heeft sloop kunnen voorkomen van de nrs. 10, 11 en 12. Men wilde het dubbelpand 10-11 slopen om de ruimte achter dit pand te bebouwen met starterswoningen. Vervolgens was de projectontwikkelaar van plan de gevel weer in zijn originele staat te herstellen. In de praktijk gaat dat altijd gepaard met keuze voor andere steensoorten en wijzigingen in materiaalkeuze voor ramen en deuren. Bovendien kunnen we dan absoluut niet meer spreken van een historisch en monumentwaardig pand.
De nummers 10-11 zijn in februari 2006 op de Gemeentelijke Monumentenlijst geplaatst. Sloop is hiermee voorkomen.

21-02-2006: Sloopplan Vestide verijdeld
05-03-2013: Brandschade in voormalig VB&T-pand

16-01-2006: De panden van Vestide (onder meer de nrs. 10 en 12) worden geveild.
06-02-2006: Over de nieuwe monumenten op het Wilhelminaplein wordt de vraag gesteld of die helemaal op de lijst staan of alleen de voorgevels. Het laatste zou wettelijk niet mogelijk zijn. Wel zou kunnen worden bepaald dat het deel achter de voorgevel van zo weinig waarde (meer) is, dat gemakkelijk een monumentenvergunning kan worden afgegeven.
13-03-2013: Wilhelminaplein 10-12 zou geschikt zijn als studentensociŽteit. Een sociŽteit wordt niet als horeca-inrichting beschouwd. Wij zullen de eigenaar van het pand informeren.